: : This smile was more powerful than all the automatons - it was a ray of reality : :

Wednesday, July 20, 2005

Copy Me och The Economist om Upphovsrätt

Sommarens värme och sysslolöshet verkar ha spridit grällsjukan på internet. Och i och med att bokförlaget Roh-Nin äntligen fått tummen ur och släpper Piratbyråns bok Copy Me så kan vi förvänta oss mer en ny diskussion om (pirat)kopiering. Jajamensan, ändlösa diskussioner om stöld, omoral och gratisgenerationen med folk som inte vill förstå blandas med lika fruktlösa, om än något mer nördiga, diskussioner om fildelningens kommunistiska potential och Piratbyråns "antimarxistiska" framtoning (suck!). Spännande? Nej, inte alls faktisk.

Just det, vad tror ni The Economist har för åsikt om upphovsrättens ständiga utökning och förlängning? Mer är bättre? Det kan man kanske tro, om man nu inbillar sig att det är en fråga som kan sorteras in under höger-vänsterskalan. Men världen är inte alltid så enkel (och tacka fan för det). Så här kan en kapitalistisk kritik av upphovsrätten låta:

In America, the length of copyright protection has increased enormously over the past century, from around 28 years to as much as 95 years. The same trend can be seen in other countries. In June Britain signalled that it may extend its copyright term from 50 years to around 90 years.

This makes no sense. Copyright was originally intended to encourage publication by granting publishers a temporary monopoly on works so they could earn a return on their investment. But the internet and new digital technologies have made the publication and distribution of works much easier and cheaper. Publishers should therefore need fewer, not more, property rights to protect their investment. Technology has tipped the balance in favour of the public domain.

A first, useful step would be a drastic reduction of copyright back to its original terms — 14 years, renewable once. This should provide media firms plenty of chance to earn profits, and consumers plenty of opportunity to rip, mix, burn their back catalogues without breaking the law.

Äh, det räcker med det som Nike lärde oss för så länge sedan – Just do it!

3 Comments:

Blogger skensats said...

Visst är det tråkigt och poänglöst att diskutera Piratbyråns antimarxistiska framtoning (vem gör det egentligen?), men intresserar du dig alltså inte ens för "fildelningens kommunistiska potential" längre? Det därimot låter tråkigt.

9:18 PM, July 20, 2005  
Blogger thomas said...

Diskussionen är meningslös. Det räcker att smaka på vinet, min vän.

9:27 PM, July 20, 2005  
Blogger skensats said...

Det är sant...

9:34 PM, July 20, 2005  

Post a Comment

<< Home